ورزش های مغز و جنون

آیا ورزش های مغز می توانند با بالا رفتن سن٬ مغزتان را سالم نگهدارند و از از دست دادن حافظه جلوگیری کنند؟ آیا آنها می توانند جنونی مانند آلزایمر را به تعویق بیاندازند و یا از آن جلوگیری کنند؟

ما برای مطمئن شدن به مطالعات بیشتری نیاز داریم. اما شماری از مطالعات مزیت های فعال ماندن ذهن را نشان می دهند.

اشتغال ذهنی به صورت استوار با کاهش تنزل در مهارتهای فکری مرتبط است. بنابراین٬ بازی ها٬ پازل ها و انواع دیگر آموزشهای ذهن٬ به کند شدن زوال حافظه و تنزل ذهنی٬ کمک می کند.

پاسخ برخی سوالات رایج که درباره ی تاثیر ورزش  های مغز بر روی حافظه و بیماری پرسیده می شود٬ به شرح زیر است:

آیا ورزش های حافظه می تواند از زوال حافظه و جنون جلوگیری کند؟

محققان هنوز به مطالعه ی بیشتر احتیاج دارند. اما به نظر می رسد که ارتباط استواری میان آموزش مغز و کاهش خطر زوال ذهن وجود دارد.

برخی مطالعات نشان داده اند که آموزش مغز می تواند تاثیرات مثبت بلند مدت داشته باشد. به عنوان مثال این نتایج در یک بررسی به نام ACTIVE  (آموزش های شناختی پیشرفته برای مطالعه مستقل و حیاتی افراد مسن) قابل مشاهده است.

مطالعه شامل 2802 فرد 65 ساله به بالا بود. شرکت کنندگان در طول دوره ی 6-5 هفته ای٬ در 10 جلسه آموزش مغز شرکت داشتند. این جلسات شامل آموزش در استراتژی هایی برای حافظه٬ استدلال و سرعت پردازش اطلاعات بود.

افرادی که 5 سال در بخشهایی تحت آموزش بودند٬ پیشرفت هایی نشان دادند. این به این معناست که آنها در زندگی روزانه ی خود٬ مانند توانایی مدیریت کردن پول و انجام کارهای خانه٬ پیشرفت کردند.

اما آیا آموزش ذهن  به جلوگیری کردن از آلزایمر و بیماری های دیگر کمک می کند؟ یک بررسی که در سال 2010 منتشر شده بود به این سوال پاسخ داد.

این بررسی اعلام کرد که از لحاظ ذهنی فعال ماندن٬ تنزل فکری را به تعویق می اندازد. با این حال با شروع آلزایمر٬ تنزل فکری حتی در افرادی که از نظر ذهنی فعال بودند نیز افزایش می یابد. این ممکن است که از نظر ذهنی فعال بودن مغز باعث تقویت آن می شود. پس علاﺋم تا زمانی که بیماری خود را مشخصاً بروز ندهد٬ نشان داده نخواهند شد.

افرادی که از لحاظ ذهنی فعال هستند٬ با پیشرفت بیماری آلزایمر٬ کمتر دچار تنزل فکری می شوند.

 

فعالیت ذهن چگونه کمک می کند؟

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که انگیزش روحی ممکن است کمک کند تا مغز را با روشهای زیر محافظت کند:

●کاهش علاﺋم آلزایمر مانند افزایش پروتئین های خاص (پلاکها و دولایه ای ها)

●کمک کردن به رشد سلولهای جدید

●باعث ارتباط بین سلولهای عصبی شدن

با فعال نگهداشتن مغزتان بوسیله ی ورزشهای مغز و مشغولیت٬ شما ممکن است به اندوختن سلول های مغز و ارتباطات کمک کنید. همچنین ممکن است سلولهای جدیدی رشد کند. این یک تفسیری برای بیان ارتباط میان آلزایمر و سطح پایین آموزش و پرورش است. متخصصان گمان می کنند که انگیزش ناشی از تحصیلات٬ با قدرت بخشیدن به ارتباط بین سلول ها٬ ممکن است از مغز محافظت کند. البته نه تحصیلات و نه ورزشهای مغز فرد را در مقابل آلزایمر محافظت نمی کند. اما ممکن است در به تعویق انداختن  شروع علاﺋم و طولانی کردن زندگی٬ با کیفیت بالا٬ کمک کند. و این خود ارزش زیادی دارد.

 

چه نوع ورزش های مغزی بهتر است انجام دهم؟

محققان اطلاعات کمی در باره ی بهترین ورزشها برای تقویت مغز دارند که این ممکن است برای افراد مختلف٬ متفاوت باشد. اما موضوع کلی فعال نگهداشتن مغزتان و به چالش کشیدن آن است.

یادگیری موضوع جدید باعث رشد کردن سلولهای جدید در مغز می شود. شما می توانید از یادگیری موارد ساده شروع کنید.

بعضی از راه های آموزش مغز به شرح زیر است:

●یادگیری موضوع جدید مانند یادگیری زبان دیگر یا نواختن آلات موسیقی .

● با فرزندان یا نوه هایتان بازی های گروهی کنید. یا با دوستانتان برای بازی های هفتگی٬ دور هم جمع شوید. بازی های جدید را امتحان کنید. ارتباط اجتماعی همچنین به مغزتان کمک می کند.

●بر روی جدول٬ اعداد و انواع دیگر پازل ها  نیز کار کنید. به صورت آنلاین بازی های حافظه و ورزش و بازی های ویدیویی انجام دهید.

●جستجو در اینترنت ممکن است راه خوبی برای بست دادن مغزتان باشد. با استفاده از اسکن های MRI ٬ محققان مشاهده کرده اند که این فعالیت مرکز های مغز را که تصمیم گیری و استدلال را کنترل می کنند٬ به راه می اندازد.

●خواندن٬ نوشتن و شرکت کردن در کلاس های درس بزرگسالان راه های خوبی برای فعال نگهداشتن مغزتان است.